Dit is wat er in 2025 gaat veranderen m.b.t. elektrisch varen.
Ieder jaar veranderen er veel regels en zo ook m.b.t. het varen in de steden. Vanaf 2025 mag je in bepaalde steden namelijk niet meer met een brandstof motor varen, maar hoe zit dat nou precies? In dit artikel lees je wat dit voor jou gaat betekenen en hoe je er met onze hulp aan kunt voldoen
Waar is elektrisch varen al verplicht?
Op verschillende plaatsen in Nederland zijn boten met een brandstofmotor al een tijdje verplicht en mag je alleen nog elektrisch of spierkracht aangedreven varen. Hieronder een overzicht per locatie en wat dit voor jou betekend.
Amersfoort
Ook Amersfoort wil een CO2-neutrale stad zijn in 2030. Hierom mag je in de stad sinds 2020 niet meer met een brandstofmotor varen. Dit geld voor alle wateren in Amersfoort, dus ook in Vathorst. Eem en de Eemhavens zijn de enige uitzonderingen op de regel.
Giethoorn
Giethoorn is op het gebied van elektrisch varen de koploper, want verhuurders mogen sinds 1992 alleen nog maar elektrische boten aanbieden. Hiernaast moeten per 2031 alle rondvaartboten elektrisch zijn in Giethoorn.
Weerribben
In dit waterrijke natuurgebied mag er op sommige plekken uitsluitend elektrisch gevaren worden. Dit beleid is ingevoerd om de geluidsoverlast te verminderen en dit unieke natuur te beschermen.
Wat verandert er in 2025?
Amsterdam
Ook Amsterdam wilt in 2030 een CO2-neutrale stad zijn. Hierom verandert er wat in de wetgeving m.b.t. elektrisch varen. Het college wil dat deze uitstootvrije zone op 1 april 2025 in laten gaan. Het definitieve besluit hierover wordt in het eerste kwartaal van 2025 genomen.
Wil je een nieuwe boot aanschaffen vanaf 1 april 2025 en in Amsterdam varen? Dan moet deze elektrische of hybride boot aangedreven zijn.
Is jouw boot voor 1 april aangeschaft en is heeft hij een brandstofmotor?
Wanneer je boot een ligplaats heeft buiten Amsterdam, dan heb je een doorvaartvignet nodig om door het centrum van Amsterdam te mogen varen. Voor booteigenaren met een doorvaartvignet geldt een overgangstermijn van 3 jaar, of zo lang het vignet geldig is. Op voorwaarde dat het vignet is aangeschaft vóór 1 april 2025.
Heeft jouw boot een ligplaats in Amsterdam? Dan geld de overgangsregeling tot 2030, voor 5 jaar. Mits u voor 1 april in het bezit bent van een BHG-vignet en tijdens deze 5 jaar BHG blijft betalen.
Kromme rijn
Per 1 januari 2025 zijn uitsluitend elektrisch aangedreven boten toegestaan op de benedenloop van Kromme Rijn.
Haarlem
Wil je in 2025 een ligplaats vergunning aanvragen in Haarlem? Dan moet jouw boot elektrisch of spierkracht aangedreven zijn en wonen in Haarlem.
Ik heb een ligplaats en een motorboot die niet uitstoot vrij is, wat nu?
Dan hoef je niets te doen. Pas wanneer je een nieuwe boot wilt aanschaffen verandert er iets. Je moet dan namelijk een nieuwe ligplaats vergunning hebben en om hiervoor in aanmerking te komen moet uw boot uitstoot vrij zijn.
Is jouw boot al elektrisch of spierkracht aangedreven, dan ontvang je 20% korting op de ligplaats.
Wat betekent dit voor jou en je boot?
Als je een goede boot hebt en niet in één van de genoemde gebieden wilt gaan varen, hoef je niet direct actie te ondernemen. Bij de aanschaf van een nieuwe boot is het wel slim om rekening te houden met deze ontwikkeling. Een boot gaat namelijk jarenlang mee. Een elektrische boot is dan een mogelijke keus, omdat je daar ook in de toekomst overal mee mag varen.
Vaar je regelmatig in gebieden waar elektrisch varen straks verplicht is? Dan zul je moeten overstappen naar elektrisch varen. Ook als je motor aan een grote revisie toe is, kan dit een goed moment zijn om de switch te maken.
Ombouwen naar elektrische motor
Als je elektrisch wilt gaan varen, hoef je niet altijd een nieuwe boot aan te schaffen. In bijna alle gevallen is het namelijk mogelijk je huidige boot om te bouwen naar elektrisch. Bij een buitenboordmotor is dit eenvoudiger dan bij een ingebouwde motor. Dat neemt niet weg dat ombouwen vaak sneller en goedkoper is dan je denkt. Ook hybride varen behoort hierbij tot de opties. Neem voor de mogelijkheden gerust contact met ons op.
Laden
Een elektrische boot hoef je niet vol te tanken, maar moet opgeladen worden. Dit kan bij je vaste ligplaats, thuis, of bij een laadstation aan het water. Met een opgeladen accupakket kun je tegenwoordig een hele dag varen.
Kosten
De kosten voor het overstappen naar elektrisch varen verschillen per geval. Het is maar net wat voor boot je hebt en welke motor je kiest. Voor een preciezere inschatting van de kosten kun je ons altijd om advies vragen. De onderhouds- en gebruikskosten voor elektrisch varen liggen vaak een stuk lager dan die voor varen met een verbrandingsmotor.
De voordelen van elektrisch varen
Elektrisch varen is stil en goed voor het milieu. Daarnaast hebben elektrische boten vaak betere vaareigenschappen en zijn ze goedkoper in het gebruik. En, niet onbelangrijk: je kunt met een elektrische motor overal varen, omdat je aan de hierboven genoemde wet- en regelgeving voldoet. Lees meer over de voordelen in ons uitgebreide blog over elektrisch varen.
Bezwaren verplicht elektrisch varen
Hoewel elektrisch varen veel voordelen biedt, is niet iedereen enthousiast over het verplichten ervan. Belangenorganisatie voor watersporters HISWA-Recron vindt bijvoorbeeld dat er in Amsterdam een oneerlijk onderscheid wordt gemaakt tussen watersporters van binnen en buiten de stad. Daarnaast vindt de organisatie dat de infrastructuur in de stad nog niet op orde is om elektrisch varen te verplichten.
Elektrische motoren bij Krijgsman
Krijgsman heeft een groot aanbod aan elektrische motoren om de overstap naar elektrisch varen te maken. We leveren onder meer elektromotoren van het toonaangevende merk ePropulsion.
Advies bij Krijgsman
Heb je vragen over de ontwikkelende regelgeving op het gebied van elektrisch varen, of wil je snel de overstap maken? Neem dan gerust contact op met een van onze specialisten door te bellen of te mailen.